Pagepower kan forbedre eller skade SEO
Hvordan din interne navigation og linkstruktur påvirker SEO
Hjemmeside struktur er måden dine sider på webstedet er knyttet til de andre sider. Det er måden, folk og søgemaskiner navigerer på hjemmesiden, og det er lige vigtigt for begge. Du ønsker absolut at både besøgende og søgemaskiner nemt, finder det de søgte efter.
“PagePower” angiver, hvor fremtrædende en bestemt side kan forekomme for søgemaskiner, der gennemsøger dit websted. Jo flere links der peger på en bestemt side fra andre sider på dit websted, desto større er sidestyrken for denne side op til en værdi på 100 .
En dårlig opbygget struktur kan helt dræbe placeringer, trafik og konverteringer.
Årsagerne hertil er mange. Først, hvis der ingen måde er for en søgemaskine til at få adgang til en stor del af indholdet på et websted, fordi den eneste måde at nå det “indhold” er gennem søge formularer, der skal indsendes, vil søgemaskinerne ikke finde eller indeksere det meste af dette.
Faktisk havde en kollega et godt eksempel på dette – en Webshop, der solgte bildele.
Hjemmesiden var egentlig bare en søgeformular, hvor brugerne skulle indtaste fabrikat og model af deres bil, før de kunne søge efter de produkter, de ledte efter. Mens en person helt sikkert kan gøre det, så gør søgemaskiner ikke. I sidste ende var der ingen statiske produktsider, for søgemaskiner at finde og indeksere. Så det var næsten umuligt for dette websted at dukke op i søgeresultaterne, hvis nogen var på udkig efter et specifikt produkt som “Mini Cooper bremseklodser.”
Den pågældende webshop forsøgte at kompensere ved at indsende et Google XML sitemap med produkt adresser/url, men uden at have statiske links på selve webstedet, hjalp det ikke. Desuden skabte de statiske destinationssider, der simpelthen var ord på siden der talte planløst om forskellige modeller af biler og hvorfor de var gode. Dette var naturligvis slet ikke nyttigt for mennesker, og bestemt ikke noget, du ønsker at se i søgeresultaterne, når du søger et bestemt produkt til din bil.
Desværre for hans hjemmeside, er rettelsen er ikke let. De bliver nødt til at starte fra bunden med genopbygning af hjemmesiden for at blive crawler venlig. Endnu mere trist er, at denne hjemmeside først for nylig er udviklet på denne rædselsvækkende måde. (Tak, navnløst webdesign bureau!) Jeg kan ikke understrege det nok, det er vigtigt at udvikle hjemmesiden fra starten med et logisk hierarki i tankerne.
Siteliner lader dig udforske dine hjemmesider og identificere, nøgleproblemer der forringer kvaliteten af dine sider. Denne Guide (på engelsk), hjælper dig, til at forstå resultaterne samt beslutte, hvilke tiltag du bør starte med, når dine hjemmesider skal forbedres.
Intern pagepower
Faktisk kan den måde, du udvikler navigationen på dit websted have en enorm effekt på hvilke sider og søgeordssætninger der vil ranke i søgemaskinerne. Sider der har masser af andre sider, som linker til dem vil have højere intern pagepower/popularitet end dem med færre links der peger på dem. Og det er en afgørende faktor for, om de vil blive anset for “vigtige” af søgemaskiner.
Med andre ord, sider, der er lette at finde og har masser af links på dit websted vil have en bedre chance for ranking for mere konkurrencedygtige søgeordssætninger end de sider, der ikke tydeligt er fremhævede. Derfor er kategorisider på øverste niveau gode til optimering. De har fået alle mulige interne link direkte fra menu/eller “template”.
Tilsvarende er individuelle produktsider sjældent linket til fra alle sider på dit websted. De har ofte kun ét link fra en hovedkategori side. Men det er okay, fordi de har ikke brug for en masse link popularitet for at rangerer for deres specifikke produkt, model eller andet.
Som udgangspunkt bør din hjemmesides struktur består af en række niveauer:
- Først er der startsiden. Den har den største pagepower af alle sider, hvilket betyder, at du kan optimere den for de mest generelle og konkurrencedygtige sætninger.
- På næste niveau er kategorisider i øverste niveau, henvist til fra din globale navigationsmenu. Disse er som regel top-niveau produkter eller tjenesteydelser sider. Du kan optimere disse for temmelig konkurrencedygtige søgeord vedrørende kategorien.
- Det tredje niveau er ofte det specifikke produkt eller tjenest sider. De kan optimeres til navnene på de produkter eller tjenesteydelser du tilbyder.
- Det fjerde niveau består ofte af informativt indhold såsom blogindlæg, artikler, videoer, podcasts, etc. Disse er ofte grundlaget for dine markedsførings kampagner. De hjælpe med at etablere ekspertise samt troværdighed inden for din branche. Plus, de er fantastiske til at bringe masser af søgemaskine besøgende ved hjælp af lange søgeords forespørgsler. Mens disse sider ikke behøver masser af interne links, er de ofte din bedste mulighed for at få eksterne links.
Det vigtige pagepower budskab her er:
At være meget forsigtig, når du er ved at udvikle eller genopbygge din hjemmeside. Tænk længe og grundigt over, hvilke hovedkategorier af produkter eller tjenester, du tilbyder, og integrer dem i din globale navigation på en logisk, søgemaskine-venlig måde …
Kontakt os – Eller: