Find det rigtige SEO firma.
Du har et problem! Du skal finde et søgemaskineoptimerings (SEO) firma til, at levere online markedsføring til din virksomhed. Du lavede en Google søgning efter “(din geografiske placering) + seo”, og fik en liste med mere end 100 SEO virksomheder. Du begynder at kontakte virksomhederne, startende med toppen, da den som er i toppen må vide, hvad han gør.
Efterhånden som du kontakter disse virksomheder, fortæller de alle samme ting, og du tænker.:
“SEO er helt sikkert svindel. Hvordan kan alle kontaktede virksomheder love mig, at komme på den første side i Googles organiske søgning?”
Det nemme svar er, at nogle kan levere, mens andre ikke kan. Men hvis det er tilfældet, hvordan finder du så ud af hvilket SEO firma du skal benytte? (Tilståelse: Jeg er indehaver af et SEO firma og er forudindtaget i mine udtalelser om, hvad “den rigtige form for SEO firma” er.)
Lad os fjerne nogle misforståelser omkring SEO firmaer, hvis du spekulerer over følgende:
“Dette SEO firma har en flot hjemmeside, de vil være gode at samarbejde med”
En pæn hjemmeside betyder ikke, at det er et godt SEO firma. Hvis du ønsker at finde et SEO firma, der også kan tage sig af designet til en ny hjemmeside, så ja, bør du nok overveje, hvor godt deres egen hjemmeside ser ud. Men hvis du kun leder efter toppen af SEO, så har nogle af de bedste virksomheder en decideret andenrangs hjemmeside.
“Disse fyre er nr. 1 for søgninger relateret til SEO i mit område, de ved, hvad de laver.”
Jeg har tænkt mig at indvie dig i en hemmelighed. Min egen virksomhed dukkede op først i Google efter “tryksager”, “bogtryk”, “offsettryk” og ”reklamebureau” i flere år (1998-2005), men det var ikke fordi vi var det bedste trykkeri eller reklame virksomhed i Danmark. Det var, fordi vi var en af de første der udnyttede SEO, og havde et gammelt domæne “a3.dk”, som havde været i brug siden 1997, og fordi vi gjorde et anstændigt arbejde på SEO. Men intet mere fremragende end 50 andre virksomheder rettet mod de samme søgeord. Heldigvis for os, så det ud til Google lagde en masse vægt på disse to første faktorer.
“Dette firma har hundredvis af medarbejdere og laver millioner, de ved, hvad de laver.”
Ja, det firma er gode til noget, men det har ikke nødvendigvis noget med SEO at gøre. De må være store, fordi de ved, hvordan man danner den rigtige slags partnerskaber, en færdighed, der ikke kan oversættes til SEO succes for deres kunder. Det bedste “SEO firma” for dig, er måske ikke meget af en virksomhed. Større er ikke altid bedre. Det rigtige SEO firma for dig kunne være et par gutter, der arbejder fra en kælder. Eller det kan faktisk være det internationale SEO firma med 500 ansatte. Undlad at afskrive nogen af dem automatisk.
Ville du hyre en Revisor, fordi han ser godt ud, taler godt, eller har arbejdet for en masse virksomheder? Hvor meget har disse træk, at gøre med en Revisors job? Ligeledes bør du se under overfladen når du vælger SEO firma.
Her er hvordan du vælger SEO firma:
1. Beslut dig for, hvad du har brug for?
- Reputation management
- En frisk søgeordsanalyse
- En éngangs SEO revision
- Bedre ranking på udvalgte søgeord
- Løbende SEO og link bygning
- Fjernelse af dårlige links
- Indholds marketing
- Eller en af de andre 200 tjenester SEO virksomheder ofte tilbyder?
Hvis du ikke er sikker på, hvad du har brug for. Så start med at finde ud målet.
Vil du øge salget med 20% i løbet af de næste 12 måneder, eller kundeemner med 50% i løbet af de næste seks måneder?
Er dit mål øgede ranking resultater, eller har du bare brug for at chefen ved, at nogen arbejder på SEO og så kan du afvinge dette generende punkt fra din to-do liste?
Hav et mål for øje, hvormed du måler succesen af engagementet med SEO firmaet, og hold dette mål i fokus i din kommunikation med dem. Hvis du ikke kan se, hvor vellykket deres SEO indsats er, så er du mindre tilbøjelig til at få succes med dem.
2. Få flere tilbud, men fortæl det ikke til dem.
Når du ved, hvad du vil, så tag en samtale via telefon, skype eller e-mail, med den der synes kvalificeret og bed dem vise dig, hvad der kan gøres bedre. De fleste SEO firmaer tilbyde gerne en gratis konsultation, fordi de ved, der er en chance for at imponere dig og vinde din tillid. Dette vil også hjælpe til at vide, om du kan lide virksomheden og de mennesker du skal arbejde med.
Ved afslutningen af disse samtaler, der kan tage flere dage, når SEO firmaet skal gå i dybden med dit websted og dit fagområde, så bør du modtage et forslag med de tjenester, du har brug for og prissætning på dem. Så medmindre du er i tidsnød og forelsket i det første firma, du har mødt, så gør det samme med en eller to andre virksomheder, så du har et sammenligningsgrundlag. Men du behøver ikke annoncere dette.
Når du fortæller et SEO firma “Jeg shopper rundt,” eller “Jeg taler med andre seo-virksomheder”, vil dette ikke altid få dem til, at konkurrerer hårdere for din virksomhed, tværtimod kan det få dem til at konkurrere mindre. Dette er især tilfældet for nogle af de bedste SEO virksomheder, hvor kunderne kæmper om, at arbejde med dem i stedet for SEO firmaet kæmper, for at arbejde med den pågældende kunde.
3. Se på referencer.
Det første 1 spørgsmål, du ønsker besvaret fra et SEO firma er “Vil du hjælpe mig med at få mit job gjort?”
Når du klatrer i Himalaya, vil du ønske en erfaren Sherpa.
Uden at kunne se fremtiden, er den bedste måde SEO virksomheden kan besvare det spørgsmål ved at vise dig, at de har fået jobbet gjort for andre kunder ligesom dig.
Hvis du har en webshop, og du taler med et SEO firma, der har gjort arbejdet med 10 andre webshops, og de alle har haft gode resultater, så er det en rimelig god indikator på, at de vil have succes i arbejdet med din virksomhed. Se referencer fra SEO virksomheder, der mindst har gjort arbejdet for kunder med lignende forretningsmodeller og lignende “job, der skal gøres” som dit.
4. Lad virksomheden fortælle dig historier.
Et godt SEO firma udfører arbejdet tekniskt planlagt. Et super SEO firma gør det samme, men er meget kreative samtidigt, og kreative mennesker fortæller gode historier. Disse giver dig mulighed for at få et mere retvisende billede af, hvad SEO firmaet handler om. Casestudier og referencer er som at kigge i en persons LinkedIn profil. Du bør gøre dette, før du ansætter en medarbejder, men du ville ikke ansætte nogen udelukkende baseret på deres LinkedIn-profil.
Du vil også ønsker at høre dem fortælle dig om deres baggrund, erfaring, succeser og fiaskoer. Spørg virksomheden, hvordan de blev grundlagt, hvad deres bedste kunde oplevelse var, hvad deres værste oplevelse var og, hvordan de håndterede det, og hvordan de har forbedret sig gennem årene. Selv hvis du har foretaget dit valg efter, at have fulgt de første tre tips, kan du helt ændre mening, mens du lytter til dette.
Sæt klare mål, få flere tilbud, tænk over fremtidsudsigterne i samarbejdet og lyt til deres fortællinger.
En god historie kan sagtens være løgn, men er den godt fortalt, kan den være underholdende
Er der undtagelser fra ovenstående tips?
Absolut, her i virksomheden er vi forfærdeligt dårlige til at samle casestudier og historier. Vi har travlt med den kreative del af arbejdet, der får jobbet gjort og giver resultater til vores kunder. Helt sikkert burde vi lave os et bedre “showroom”, men af en eller anden grund, kommer det aldrig øverst på “to do” listen.
Jeg kender personligt flere virksomheder, som jeg ikke ville samarbejde med og, heller ikke anbefale til andre men, som har fantastiske referencer og casestudier, og bruger mange resourcer på deres “showroom”.
- Har du lavet aftale med et SEO firma?
- Hvordan fandt du det rigtige firma?