1 – Hvad har Romerne/Google nogensinde gjort for os?
Monty Pythons historiske, og absolut “unøjagtige” skildring af livet i det romersk besatte Jerusalem. Med en anti-romersk fraktion, (Folkets front for Judæa), med klager over liv og frihed under Romersk styre. Sammenligner det lidt med nogle SEO kollegers mening om, Google som en profit virksomhed, der kun tænker på bundlinien.
For mit eget vedkommende, kan jeg huske ture til bibliteket, indkøb af bøger og leksikonner. Senere i starten af firsérne kom de første personlige computere, En Svensk ABC 80, hvor jeg lærte at udnytte IP/TCP protekoller, få år efter blev det Amstrad og Commodore m.fl. I slutningen af 80érne blev det Apple og Mac. Jeg vil ikke påstå, at det var Google og ikke internettet i sig selv, der ændrede søgningen, efter information. Men Google gjorde det betydeligt lettere, at finde informationen. (se internettes historie her).
Så, hvad har Google gjort for os?
Givet os en enkel måde, at finde næsten alt på nettet, gennem obskure eller relevante forespørgsler, berøring og stemme forespørgsler. Få resultatet præsenteret, på en let forståelig, attraktiv og involverende måde. Vil du også have dine sider præsenteret på Google?
Og for SEO folk?
Tja … de har givet mig emner til artikler/videoer, yderligere SEO forskning, hurtige svar på spørgsmål, samarbejdsplatforme, analytics, effektive værktøjer og … Åh ja … en Karriere.
Det er helt sikkert, at de kan gøre SEO arbejdet for Danske og internationale kunder, lejlighedsvis frustrerende, til tider overstrømmende, men aldrig kedeligt!
- Bundlinie: Bortset fra bedre og mere relevante søgeresultater, Knowledge graph, hostede JavaScript biblioteker, Webmaster Tools, Schema og loadspeed test værktøjer. En gratis analytics pakke og den offentlige DNS samt W3 arbejdsgruppe, bortset fra dette …. Hvad har Google så nogensinde gjort for os??
- Tip: Tak Google for, hver eneste kunde du har hjulpet og, hver eneste regning du sender!
2 – Har du den rigtige vare, eller information når en ny besøgende, kommer i butikken?
Du har et kæmpe skilt på din butik .. der siger “Byens bedste ostebutik”, men har ikke blot 1 gram ost på hylderne – ikke lige den rigtige vinkel …
At du hævder, at være en ekspert, men ikke serverer det kunden leder efter, er ikke specielt inspirerende. Ikke for den besøgende og, heller ikke for søgemaskinernes “botter”, der bliver mere og mere intelligente.
- Bundlinie: En ekspert tilbyder værdi, og i de fleste tilfælde på nettet, kan det koges ned til, kvalitets indhold med gode og originale informationer, der ikke findes andre steder på nettet.
- Tip: I sidste ende bliver din ekspertise bestemt af de besøgende på dine sider; deres engagement, sociale signaler, samt deres vilje til at linke til dine sider. Uanset om du sælger Norske jagt artikler, eller Camembert i dit indhold på siderne, så skal dit indhold skille sig ud, være dele værdigt og absolut relevant for den søgendes forespørgsel og intensioner. Vi sikre dine sider når du indgår en SEO aftale?
3 – At købe sig til links er (for det meste), en død Papegøje – takket være en levende Pingvin.
Selv om ordene, fra John Cleese, lød “e’s pushing up the daisies”, betyder “den skal begraves og gøde Margueritter”. Så var det Matt Cutts, der sagde “Stick a fork in it” i forbindelse med tvivlsomme linkteknikker, og blev en del af Googles samlede angreb, mod betalte og manipulerende linkteknikker.
Pingvinen var en fugl, som mange SEO virksomheder har ønsket “skulle begraves og gøde Margueritter”. Både store og små virksomheders hjemmesider, blev mere eller mindre straffet i ranking, da Google ikke længere tolererede tvivlsomme linkmetoder.
- Bundlinie: Her i 2017 er der stadigt SEO virksomheder, der risikerer negativ opmærksomhed fra Google. Disse mener fortsat, at kunne slippe afsted med det … men, som Cleese ville sige, “Dette er en død papegøje!”
- Tip: Udnyt godt indhold for, at tiltrække opmærksomhed, trafik, links og social omtale. Der er ikke længere nogle lave steder, at springe over. Dine sider skal have kvalitet, hastighed og indhold der opfordrer til engagement. Få en analyse af dine søgeord, trafik og viden om, dine sider understøtter forventningerne!
4 – Ingen forventer den spanske inkvisition!
Fra kunden/klientens side, men der forventes resultater.
At tilfredsstille sine klienter er lige dele politik og rapportering, Alle bør forvente spørgsmål både til og fra klienten for, at sikre vi sammen starter og slutter på samme side.
Nøglen til at afbøde misforståelser er, at opstille forventningerne tidligt, definere realistiske mål, sporing af alt relevant, samt jævnlig rapportering til klienten af “alle målinger, der betyder noget.”
Stil de rigtige spørgsmål, aftal rapporterings form, Analytics, ranking, kvalitet af backlinks, udførte tiltag siden sidste rapportering etc.!
- Bundlinie: At være forberedt er den mest indlysende anbefaling. Hav de rigtige spørgsmål og svar klar, de rigtige løsninger parat og enighed på hele linien, skaber et samarbejde med mulighed for succes, uden at skulle frygte “overraskelses elementet.”
- Tip: Der er mange fantastiske og omkostningseffektive løsninger, der konsoliderer flere datakilder på samme oplysende “dashboard”. Brug dem til at skabe overblik, målrette dine tiltag og implementer udfra dine observationer. Med en SEO aftale hos A3, får du fuld rapportering og faste ugentlige tider, hvor dine sider er i centrum!
5 – Spam Spam Spam Spam
Spam er ikke altid forarbejdet kød!
Jeg er sikker på der er en lang historie, der forklarer sammenhængen mellem kødrand/spam, overdreven e-mail, og søgeords densitet. Men Monty Python bekymrede sig kun om den første version, når de sendte Vikinger, efter et sultent ægtepar, der søgte morgenmad.
Det faktum, at på deres restaurant, kan du få alt serveret, så længe det er spam/kødrand. Lyder ikke godt for SEO, hvor Google´s Panda opdateringer har ført en krig, Vikingerne ville være stolte af.
- Bundlinie: Spam teknik såsom overdrevet brug af søgeord, “usynlig tekst, skjulte sider og sidefod links. Er nok teknikker, som de fleste nyere SEO folk, ikke engang er klar over, tidligere blev brugt og virkede. Nu er algorytmerne meget smartere, de kan afsløre maskin genereret tekst, indhold af lav kvalitet, manipulation på kode-niveau, samt devaluerer dårlig SEO indsats gennem mønstergenkendelse.
- Tip: Spam/kødrand er blevet udviklet/forædlet i mange afskygninger. Men det samme har søgemaskiners bestræbelser på at bekæmpe det. BRUG IKKE spam som en strategi, taktik, eller langsigtet løsning (Punktum). Få en seo aftale med A3 istedet 😉
6 – Er dette det rette forum til en diskussion?
Hvorfor kan vi ikke, alle blot blive enige?
Uanset om du jagter “tactic du jour”, lytter til en podcast, eller læser denne artikel, en ting er helt sikkert klart i SEO-branchen: vi bliver næppe enige om noget.
Mens dette skaber nogle interessante diskussioner, ved konferencer, events og online, så skaber det forvirring for kunder og klienter, der ofte hører flere mulige løsninger, på den samme udfordring.
Jeg vil ikke argumenter mod det punkt, at intet bør tages for givet, når vi beskæftiger os med den flydende Googles algoritme.
- Bundline: Virkeligheden er, at gamle og nye, hvide, grå og sorte hatte, vil fortsætte med at præsentere forskellige muligheder, og kunder og klienter vil fortsat blive efterladt tænkende, at SEO folk sælger “mirakel medicin”. Tænk over, “… er det den fem minutters diskussion? eller ønsker du den hele time?”
- Tip: Den rigtige løsning er at afprøve alt, dele resultater via informative blogindlæg, forummer, videoer, podcasts, eller en kombination af disse, og overbevise Kunder/klienter gennem data, forskning og dokumentation af SEO sandheder og resultater. Du kan endda drive trafik, links, delinger, og bygge noget emne authoritet undervejs. Nogen der vil argumentere der?
Det er blevet sagt at, hvis du er en hammer, så ser alting ud som et søm. For en person som jeg, SEO specialist og Monty Python fan, ser jeg SEO i enhver sketch, joke og fjollet gangart.
Hvad får du ud af at se disse klassiske Monty Python Sketches? Smid en kommentar herunder …
Og glem ikke …