Oprettelse af højt konverterende produktsider er vigtigt for e-handelssucces, fordi de har potentialet til at øge salget betydeligt – og dermed omsætningen.
Baseret på det indhold, du har på din produktside, vil besøgende beslutte, om de vil foretage et køb, overveje det til senere eller helt give afkald på ideen. Dine produktsider fungerer som det centrale rum, hvor besøgende afgør, om dit tilbud stemmer overens med deres behov og retfærdiggør deres tid og investering.
Produktsider kan tjene som profit generatorer for din virksomhed, men en dårligt struktureret side kan resultere i, at du ikke sælger en enkelt enhed – hvilket betyder, at den kører med tab. Høj Konverterende produktsider inspirerer ikke kun køb, men strømliner også hele købsprocessen, hvilket sikrer en glat og behagelig oplevelse for dine kunder.
Hvis du er nysgerrig efter de essentielle ingredienser til at lave en succesfuld produktside, er du kommet til det rigtige sted. I vores blogindlæg vil vi dykke ned i de komponenter, der er nødvendige for at fange dine kundeemners opmærksomhed, etablere tillid og i sidste ende overtale dem til at købe dit produkt.
7 vigtige trin til at oprette en produktside med høj konvertering
Her er nogle e-handels-produktsides bedste praksis designet til at hæve dine konverteringsrater og sikre, at din e-handelsbutik fungerer som et værdifuldt aktiv snarere end en hindring.
1. Skriv overbevisende overskrifter og produktbeskrivelser
Sørg for at inkludere vigtige detaljer, herunder dit produkts navn, den specifikke model (f.eks. iPhone 14 Pro vs. 14 Plus) og farve i din overskrift for at få omfattende produktinformation. Specifikke modeller spiller en afgørende rolle i at hjælpe brugere med at udføre websøgninger. Når brugerne har viden om, hvilken model de leder efter, øges sandsynligheden for, at dit produkt dukker op i søgeresultaterne markant.
Du kan fremhæve funktionerne, fordelene og unikke salgsargumenter ved dit produkt gennem produktbeskrivelser. En detaljeret produktbeskrivelse har magten til at få potentielle købere til at foretage et køb. Du kan bruge teknikker som casestudier og vidnesbyrd til at forklare fordelene ved dit produkt, og hvordan det kan adressere og løse dine kunders problem.
Hvis du fokuserer på at fortælle en historie, har du potentialet til at skabe en følelsesmæssig forbindelse med din målgruppe. Et fremtrædende eksempel på dette koncept kan findes i den meget roste Nike-kampagne “Just Do It”, hvor atleter og sportspersonligheder åbent fortæller om deres personlige rejser og forhindringer, der tjener som en kilde til motivation for enkeltpersoner til at overskride grænser i deres stræben.
2. Medtag produktbilleder af høj kvalitet
Online shopping udgør en væsentlig ulempe, idet brugerne ikke fysisk kan inspicere eller prøve dine produkter, og de kan heller ikke se dem fra alle mulige vinkler, som de kunne i en butik. Dette problem kan afhjælpes til en vis grad ved at skabe klare billeder af høj kvalitet, der viser dine produkter fra forskellige vinkler, og hjælper dine kundeemner med at visualisere dit produkt. Dette kan påvirke deres købsbeslutning betydeligt.
Tænk på din hjemmeside som et virtuelt showroom, hvor det er vigtigt at præsentere dine produkter i det mest tiltalende lys. Slørede og utilstrækkeligt oplyste billeder kan efterlade et skadeligt indtryk på dine kunder, hvilket potentielt afskrækker dem fra at fuldføre betalingsprocessen. Derfor er det nemt at inkludere billeder i høj kvalitet.
3. Medtag en klar, velplaceret CTA
Call-to-action (CTA) er et af de vigtigste elementer på din produktside. Din hjemmeside besøgende er bogstaveligt talt kun et klik væk fra at blive kunde.
Men hvordan vil kunderne tage det næste skridt i deres købs rejse, hvis de har svært ved at finde knappen “Køb nu”? En synlig, fremtrædende og velplaceret CTA såsom “Tilføj til taske”, “Tilføj til kurv”, “Lig i kurv” eller “Køb nu” opfordrer kunder til at tage hurtige og ubesværede handlinger og derved berige deres købsrejse.
Sørg for, at din opfordring til handling har større skrifttyper for at tiltrække kundernes opmærksomhed. Du bør også sikre dig, at farven på din CTA skiller sig ud fra resten af siden, hvilket gør det nemmere for kunderne at finde den. Prøv at have kontrastfarver til forskellige CTA’er. For eksempel kan du have én farve til “Tilføj til ønskeseddel” og en anden farve for “Køb nu”.
4. Medtag kundeanmeldelser og udtalelser
Kundeudtalelser og online anmeldelser spiller en afgørende rolle i at skabe tillid og styrke tilliden til dit produkts kvalitet. Mange kunder har en tendens til at konsultere disse anmeldelser, før de klikker på “Køb nu” for at få indsigt i dit produkts pålidelighed og ydeevne. I mangel af anmeldelser øges potentialet for, at vognen forlades.
Hvis dit produkt har modtaget rosende anmeldelser fra mange kunder, skaber det øjeblikkelig troværdighed og tillid. Negative anmeldelser giver dig mulighed for at analysere dit produkt og foretage de nødvendige justeringer for at overvinde fejlene i det. Derfor viser anmeldelser i begge scenarier sig konsekvent at være fordelagtige for dit brand.
5. Sørg for, at dine produktsider er mobilvenlige
I dag bruger næsten 77% af besøgende smartphones. Du bør sikre dig, at din produktside er optimeret til mobile enheder, da mange kunder handler på smartphones og tablets.
Et adaptivt mobilvenligt design giver kunderne mulighed for ubesværet at få adgang til produktdetaljer, problemfrit navigere på siden og gennemføre køb, hvilket i sidste ende genererer højere mobil konverteringer for din e-handelsvirksomhed.
Uden et mobil responsivt design til dine produktsider kan du potentielt overse betydelige muligheder for kundeemner og omsætning.
6. Udnyt op- og kryds salgsmuligheder
Selvom mersalg nogle gange kan opfattes som en påtrængende salgsteknik, kan en mere subtil og strategisk tilgang faktisk øge salgets rentabilitet. Hvis man undlader at foreslå en lidt dyrere vare til kunder, der allerede er i en købe tankegang, kan det betyde, at man går glip af en værdifuld mulighed.
Away Travel, et amerikansk brand med speciale i bagage og rejsetilbehør, anvender en salgsstrategi på sine produktsider. På sin e-handelsplatform guider den kunderne mod den udvidelige version af den kuffert, de gennemser, og giver dem mulighed for en mere alsidig og rummelig håndbagage. Derudover understreger de fordelene ved at vælge denne mulighed. Denne effektive taktik vækker kundens interesse for at opgradere til en premium kuffert.
Krydssalg er en kraftfuld salgsstrategi, der gør dig i stand til at tilbyde relaterede produkter eller supplerende tjenester til kunderne. Hvis du for eksempel sælger smartphones, kan du overveje at byde på mobiltilbehør som beskyttelsescovers og skærmbeskyttere af hærdet glas nederst på siden. Det er varer, som mange kunder ofte søger efter for at beskytte deres smartphones mod skader. Krydssalg gør det nemmere for kunder at tilføje relaterede varer til deres indkøbskurv med det samme.
7. Kommuniker din retur- og tilbagebetalingspolitik tydeligt
Det er vigtigt at tilbyde kunderne fleksibiliteten til at returnere et produkt, der ikke lever op til deres forventninger. I din returpolitik skal du sørge for klar kommunikation om, hvorvidt du giver refusion eller ombytning, specificer tidsrammen for returnering, skitser acceptable årsager til returnering af varer og giv omfattende muligheder for at lette en problemfri returnerings proces.
Etablering af en gennemsigtig og kundevenlig retur- og refusionspolitik kan indgyde tillid og øge sandsynligheden for, at kunderne gennemfører et køb.
Afsluttende tanker
Maksimering af effektiviteten af dine produktsider giver en af de vigtigste muligheder for at forme dine kunders købsvalg. Ved at dedikere tid og kræfter på at forbedre dem, kan du forvente at nyde øget salg og mere tilfredse kunder til gengæld