Hvor lang tid tager SEO?

& har “DU” brug for SEO?

Det er spørgsmålet, der oftest bliver stillet, når jeg diskuterer SEO-ydelser med en ny kunde/klient.

brug for seo pris

Og det er helt forståeligt. Du betaler for en service, og du vil vide, hvor lang tid det vil tage, før du ser fordel af investeringen, er det ikke korrekt?

Her kommer SEO problemet:

SEO (Søgemaskineoptimering) er en investering, ingen virksomhed kan ignorere!

Jeg kan fortælle dig, hvor lang tid det vil tage for mig og mine Danske medarbejderer, at lave den tekniske optimering og fremstille det indhold, der vil hjælpe dig og dine sider i konkurrencen. Men jeg kan ikke fortælle dig, hvor lang tid det vil tage, før det faktisk rangeres.

Jeg prøver at forklarer herunder. Men hvis du har travlt, så er det korte svar: det tager mellem 3 og 12 måneder .

Hvorfor en så stor forskel?

Prøver alle i branchen at undvige spørgsmålet, eller er de ikke i stand til at give et klart svar?

Vi undviger – aldrig et SEO spørgsmål!

Tværtimod:
Jeg vil meget gerne fortælle dig, hvornår du kan indstille din alarm til at kontrollere rangeringsrapporter. Men her kommer grunden til, at hverken jeg eller nogen ærlig person i branchen kan fortælle dig den nøjagtige tid på rangering:

  1. SEO arbejdes der ikke kun med, for dig og dine sider
    Du er ikke den eneste, der udgiver artikler eller en anden type indhold om et bestemt emne. Der er over 600 millioner hjemmesider/shops og blogge i 2020! På det tidspunkt, jeg skriver dette, er der offentliggjort mere end 4,5 millioner blogindlæg – alene i dag!

Hvor vil jeg hen med det svar?

Alt bevæger sig og ændrer sig online. Så du kan ikke forudsige, hvad der vil ske i løbet af en uge, eller om en måned fra nu af.

Naturligvis er ikke alle blogindlæg i din branche. Hvilket bringer os til vores næste punkt:

  1. Konkurrence betyder meget!
    Tre måneder er den gennemsnitlige tid, det tager et stykke indhold i en lav konkurrenceindustri at rangere på en anstændig position i en Google søgning.

Tolv måneder er den gennemsnitlige tid, det tager et stykke indhold i en høj konkurrenceindustri at rangere på en anstændig position i en Google søgning..

Betyder dette, at placeringerne efter henholdsvis tre og tolv måneder forbliver de samme, uanset hvad?

Absolut ikke!

  1. Gammelt indhold klarer sig bedre
    Med tiden kan dit indholds placering falde men, hvis der tilføjes nye, bedre afsnit, der sigter mod de samme søgeord. kan det også rangeres bedre – og det gør det normalt!

Søgemaskiner elsker indhold med et etableret omdømme. Hvis et bestemt stykke indhold er meget vigtigt for dig, og du vil forbedre dets placering eller i det mindste opretholde det, er det her, du skal sætte ind:

Sørg for, at det indhenter nye backlinks konsekvent.
Fortsæt med at promovere det (f.eks. Via e-mail og på dine sociale mediekanaler) længe efter at du har offentliggjort det.
Føj til det! Stedsegrønt indhold (indhold, der ikke handler om nylige begivenheder, nyheder eller andre emner, der hurtigt bliver forældet) kan rangere i mange kommende år. Især hvis du “renoverer” det en gang imellem. Skriv et par nye afsnit, kontroller, om linkene stadig fungerer, og glem ikke at tilføje “Opdateret den…” øverst, (eller sørg for at dato ikke vises.)
Så nej, ingen SERP-position er hugget i rune-sten. Mine egne websteder/shops har indhold, der er sprunget fra position fem til position et, efter mere end et år siden deres udgivelsesdato. SEO er et langvarigt spil!

  1. Links skal samles over tid!
    Backlinks er SEO-guld! Men hvis dit netop udgivne indhold får hundreder af dem inden for en uge, vil Google absolut lugte “Esbjerg fiskerihavn”. Naturligt optjente links tager tid. De tager tid at få godkendt, og de tager tid at promovere på en naturlig måde.

Jo flere backlinks fra websteder af høj kvalitet, DA, som dit indhold får, jo højere vil det rangere. Der er visse typer indhold, der rangeres hurtigere end andre. Originale forskningsrapporter, undersøgelser, eksperimenter af alle slags og round-ups fungerer ret hurtigt. Naturligvis forudsat at de er velskrevet, og at informationen har en værdi.

Summa Summarum
Start ikke med at investere i SEO, hvis du vil have resultater i morgen. PPC-annoncer er en meget bedre måde at få øjeblikkelig salg og kundeemner på.

Men invester i SEO, hvis du er med i det lange løb. SEO tager tid at indarbejde, men når resultaterne er inde, høster du fordelene i mange år fremover uden yderligere investeringer i PPC o.s.v.

Hvis du leder efter SEO-indhold, der rangerer godt og hjælper med at opbygge dit brand til langsigtet succes, er mine medarbejdere og jeg bare et klik væk! Vi har hjulpet snesevis af virksomheder med at rangere efter søgeord, de har sigtet mod, siden 2005, og vi vil meget gerne gøre det samme for dig. Lad os tage en snak!

Med venlig hilsen

Michael