AMP – Accelerated Mobile Pages

Den største nyhed i oktober 2016 var Googles nye skub, nu skal vi alle til at lave Accelererede mobile websider “AMP”, en ny webstandard Google har udviklet sammen med 3. parter. Meningen er at det skal være en ny åben webstandard.

Prøv at sammenligne disse 2 skærmdumps fra The Guardian

guardian 2 amp guardian-1

 

 

 

 

 

 

Til venstre er AMP versionen, til højre den normale HTML version

 

Jeg har 2 problemer med “AMP”: (Hrumph)

  1. Det begrænser, hvad vi kan gøre på nettet.
  2. Det er ikke en “Åben” standard, men tilgodeser en udvalgt gruppe af større web virksomheder.

Begrænsning af muligheder med AMP

Den grundliggende idè med AMP, er at indsnævre HTML (meget). En hel del af den funktionalitet vi idag kan tilbyde på hjemmesider, vil ikke blive tilladt på AMP sider. Hvilket selvfølgeligt også betyder at det er meget lettere, at lave siderne hurtige.

Sammenlign det lidt med en tur i byen, (mange år siden, jeg var ungkarl) men hukommelsen fejler ikke noget, du tog en gudeskøn model med hjem, næste dag dukker hun op fra badet, strippet for make-up i en af dine gamle t-shirts. Lidt af en dukkert, men det er AMP versionen, syntes du stadig hun er “gudeskøn”, så er det en “keeper”. Men de fleste ville nok foretrække det vi så aftenen før.

Eller du kan sammenligne det med en sportsvogn. Hvis du vil have en sportsvogn til at køre hurtigere, så ligger du en større motor i og fjerner alt overflødig vægt. Så vi fjerner bagsæder, aircondition, GPS, osv. AMP er præcist det samme, det er en nedgraderet version af en normal webside, fordi Google går langt højere op i hastighed, end i funktionalitet.

Jeg har arbejdet med HTML/CSS i mere end 10 år. AMP fjerner mange af de muligheder der blev introduceret med CSS. AMP bomber faktisk internettet tilbage til før år 2005. AMP smider mange års viderudvikling af funktionalitet direkte i “skraldespanden”, med det eneste mål, at gøre Websider hurtigere. Indrømmet jeg elsker hastighed på nettet, men jeg elsker funktionalitet højerer. Der er en indlysende grund til, at de fleste af os, kører i biler med bagsæder, GPS, stereo og aircondition. Det er fordi vi kan lide disse. Jeg kan bestemt ikke se det skulle være en forbedring!

AMP er ikke en “Åben” standard (Open Source)

Nogle af de muligheder der idag udnyttes på internettet, som vi ville forvente, nu blev indskrænket, er det ikke og der er det jeg bliver lidt bekymret! Nogle af de størrer medspillere kan få deres egne Tags/funktioner, men det er meget uklart, om vi alle kan få det. Der er f.eks. specielle Tags til YouTube og Twitter. For at få dine egne Tags/funktioner i AMP, skal du ansøge om det, til de folk der leder AMP udviklingen. Ligeledes er kun 5 annonce netværk repræsenteret. hvoraf de 2 er ejet af Google.

I øjeblikket findes der ingen information på AMP projektets sider om, hvordan processen med at ansøge om nye tags eller annonceformater, eller andre ting vi ønsker at tilføje. Der er kun en formular. uden oplysninger om, hvem du indsender forespørgslen til. Jeg føler ikke at det er “åbent” – Tværtimod, føles det meget lukket!

Lige nu, syntes AMP at være langt fra “Open Souce”, det er en standard dikteret af Google, der var smart nok til at tillade nogle af de størrer konkurrenter adgang, så de ikke ville ryge i retten lige med det samme.

Nu efter mit lille “ØF”kan du her læse:

Hvordan du implementere AMP på WordPress sider